Jak to vlastně je s dokumenty?

06.05.2012 14:08

 

mzdový výměr a pracovní smlouva / dodatek k pracovní smlouvě

 

Datum: 2012.04.25 

Dobrý den,

Chtěla by jsem se zeptat, zda jsem udělala správně a nepodepsala jsem po předložení mým zaměstnavatelem "Dodatek k mé pracovní smlouvě", kde byl můj mzdový výměr zvýšen o 2% za 37,5hodinovou týdenní pracovní dobu(dotud v pořádku)a zárověn dodatek o tom,že souhlasím s tím, že má případná práce přesčas bude vykompezována do tří měsíců náhradním volnem. Tyto dvě věci jsou na jednom papíru. Zároven mě upozornili, že pokud nepodepíšu, nepřidají mi nic. Nemíchají dvě odlišné věci dohromady?

Lidí jsem se ptala, zda  sami podepsali a všichni mi řekli, že ano,protože se bojí,aby jim zaměstnavatel nenařídil 150 hodin navíc ročně zadarmo, jak je prý  udajně podle nového zákoníku práce. Prosím o vysvětlení. Děkuji  

 

Datum: 2012.04.26 

Dobrý den, pokusím se odpovědět.

Mzdový výměr nelze slučovat s pracovní smlouvou, je to jednostranné stanovení mzdy zaměstnavatelem zaměstnanci ke kterému není potřeba souhlasu zaměstnance, nejedná se o sjednání ( smluvní ) mzdy.
Pokud se jedná o kompenzaci za přesčasovou práci, dle § 114 ZP za ni přísluší příplatek nejméně ve výši 25 % průměrného výdělku, pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodne na poskytnutí náhradního volna místo příplatku. Způsob dohody zákon neřeší, může se tak stát i dodatkem k pracovní smlouvě, tím pádem  zaměstnanec dopředu dává souhlas k tomu, že za veškerou přesčasovou práci místo příplatku bude čerpat náhradní volno. Pokud se lidi něčeho bojí, je to jejich problém, protože k tomu, aby pracovali 150 hodin přesčasů  v roce "zadarmo" ( bez příplatku a náhradního volna ) musí také dát souhlas ( souhlas se vztahuje k tomu, že mzda zaměstnance je sjednána s přihlédnutím k práci přesčas ) , nelze to jednostranně nařídit zaměstnavatelem např. mzdovým výměrem.
S pozdravem Mgr. Ivo Grossmann, OSPO